fredag 7 mars 2008

Det finns internet i Stockholm

Taskig bild, men det föreställer klubbloggan för IBC Hernösand.



I helgen så spelas innebandyfesten. Dvs Sm för juniorer och ungdom. Iksu ungdom spelar i U16 och möter Pixbo. Vinner Dilles småtjejer mot Pixbo då vinner dom SM. Vilket vore ett lämpligt slut för Dille i Iksu ungdom. Uppenbarligen så kommer han inte att finnas med nästa år.




Thorengruppen spelar i U16 och möter också Pixbo. Pixbo brukar vara starka så vinst kanske ger Sm guld här också?


Svårtippat då man inte vet så mycket om lagen.




I junior Sm så är Rig solklara favoriter. Fröjered säger inte mig något men ska bara vara en liten bula på vägen mot SM guld för Umeås stolthet. (Peter Svensson, har du någon humor?)

Nu till det riktigt intressanta och det är nästa helgs kval.
Sandåkern möter 2an i Västernorrland, dvs Hernösand. Trot att Sandåkern vinner övertygande, om nu inte de senast årens kvalspöken kommer igen.
Thorengruppen har betydligt svårare motstånd, K4. Jag tror att det blir riktigt tufft. Tippar ändå på vinst för Thorengruppen. Laget har ju storföretaget Thorengruppen bakom sig och dom kommer säkerligen att ösa många pengar över laget. Inför starten av Thorengruppen spreds ryktet om 6 siffrig sponsring. Men nu pratas det om 25-30 000 kr. En viss skillnad.

Rig brudarna går in i kval också. Men det är nog dags att ställa frågan: Vill laget gå upp och finns verkligen ekonomiska förutsättningar?? Peter Svensson kommer nog att irriteras över att jag ställer frågan men ändå. En halv mille finns det verkligen. Eller slantar Dragonskolan upp pengarna. Tycker fortfarander att det är tveksamt om ett lag som är förbundets eget ska spela så högt upp i serie systemet.




Holmsund city drog verkligen en vinstlott, Sangis från Kalix. Avancemanget till 1 är klar. Men föreningen verkar lite svajig just nu. Det snackades om ebb i kassan i början på säsongen, har man fixat till det nu?




Hammarängen får spela i 2an ett år till. Årsta blir för svårt.




Dagens snackis är verkligen Thorengruppens "inköp" av ett damlag. Holmsund och kanske Röbäck blir av med flera riktigt lovande ungdomspelare. Har läst inläggen på VF och nog är det kontroversiellt alltid. Som jag sagt tidigare så tycker jag verkligen att det är åt h-te. Hur många lag ska Umeå innebandyn behöva ha som bara köper/värvar ihop ett representationslag. Konstigt att vad jag vet så är det ingen i förbundet som klargjort vilken ställning dom tar i frågan.


Jag upprepar mig förmodligen men jag säger återigen. Detta är livsfarligt för innebandyn här i Umeå. Hur ska man få föreningarna att satsa på att "odla" talanger när dom försvinner så fort dom blir tillräckligt bra för att platsa i någon av värvar föreningarna?


Holmsund tar troligen steget upp i 1an. Förlorar 1 troligen 2 årskullar med spelare. Snacka om att brandskattas. Nu vet inte jag i detalj hur många spelare i det lag som försvinner som är aktuella för Alaget i div 1 men ändå.
Nu tror jag att det blir svårt för Thoren att genomföra sina planer på att värva ett helt damlag efter all negativ kritik som finns.
-Silly season närmar sig. Maila gärna rykten till mig.


-Visste ni att Daniel Johannesson Sävar faktiskt var första ib spelare att göra mål i Globen. Talang som pga många skador tvingades ge upp sin spelar karriär. Dessutom radar kompis med Peder Boden.


-Johan Rehn till Dalen, ett rykte som inte kommer specillt överraskande. Dalen behöver en ny första målvakt. Men jag tror inte Johan väljer Dalen.


Inga kommentarer: