söndag 17 februari 2008

Norge dominerar inte bara i skidskytte

Bilden kommer från dalenfan.se.
Ketil Kronberg bäst på plan när Dalen vann mot Warberg ikväll. Spelade fram Carlbom till de 2 avgörande målen. Det sista i tom kasse. Blev förvånad när jag hörde att Peder Boden fick priset som matchens lirare. Jag vidhåller Dalen blir hyperfarliga i slutspelet.
Vindeln fick kliva av div 3. Det blev klart efter förlusten mot Täfteå. Synd tycker jag, hade gärna sett Vindeln i 3an nästa säsong. UIK vinner över Thoren. Tror ändå Thoren drar längsta strået tillslut. Målskillnadsaffär......Sävar får en viktig roll, möter båda lagen. Men all cred till UIK och framförallt Patrik Andersson. Laget har verkligen överraskat denna säsong (också).
Fixar UIK andraplatsen så då är det bara att köpa knäskydd och krypa......
För Sandåkern är det nu eller aldrig, man har förstärkt med Svuppe och Johan Karlberg så nog menar man alvar alltid. Väl i 2an så kommer dom att få mycket nytta av att vara Dalens farmarklubb. Hörnefors klarade sig bra så länge man fick förstärkningar från Dalen.
-Nej, jag skriver inte skit om Roland och Nariman. De är som jag skrev ett riktigt lovande domarpar. Det jag menar är att hamnar i ett taskigt läge när dom får döma Ersbodas matcher. Dessutom dömer dom i samma serie som dom spelar i själv. Anledningen är naturligtvis den akuta domarbristen som finns. Synd att det ska behöva vara så. De borde slippa utsättas för detta.
-Div 1 norra dam blir riktigt spännande. Rig eller Umeå City, Rig har en väldigt svår match i sista omgången, Gävle borta som verkar väldigt starka. City har ett något lättare schema Ersboda och Iksu ungdom. Tipset blir ...... Umeå City?? Nej Rig...
Vem åker ut då, jag det är nog väldigt osäkert, men Sävar har väl allt i egna händer och jag tror att dom klarar det. Ersboda ligger taskigt till. Vännäs har ett relativt lätt program men Östersund hemma och Rönnskär borta kan bli nog så tufft. Undrar om det inte blir Ersboda, Östersund och Rönnskär.
-Varför håller jag (litegran) på lag som Sävar, Vindeln, Hörnefors, Holmsund och Vännäs. Jag tror att innebandy Umeå tjänar på att dessa lag har framgångar. Tror att det finns intresse i "byarna" för sina lag. Jag tror nämligen inte att ex: UIK, Spif, Thoren, Söder, Iksu ung, Rig mfl har så många intressenter annat än närmast sörjande. Bya lagen behövs för att få innebandyn intressantare. Ersboda är ett Umelag som förtjänar framgång, enormt fin ungdomsverksamhet.
Jag tror att i längden är det förödande med allt fler lag som värvar ihop och inte satsar på en bred ungdomsverksamhet. Såg tex att Iksu ungdom har värvat 4 spelare nu i januari.
Ungdomspelarna behöver ett representationslag att se upp till. Att ta efter och ha något att sikta på. Om man ser till Iksu ungdom så gör dom ett fantastiskt bra utvecklingsarbete och producerar väldigt bra spelare. Men jag tycker Dalens satsning är bättre. Talangerna får möjlighet att träna med Dalen och sedan får dom fortsätta spela med sitt eget lag. Det tror jag på. Rigs framgångar tror jag inte heller gör så stora avtryck i ib-Umeå. Det blir nog ingen karneval om dom går upp i elitserien eller vinner jsm guld.
Så mitt budskap till förbundet är VAR RÄDD OM BYALAGEN hjälp till på något sätt.
-Läste någonstans att det är korkat att lägga Rig i Umeå där ib intresset redan är stort. Skicka Rig till Lycksele eller kanske Boden.... Intressant tanke men vem skulle söka Rig i Lycksele???
-I fredags fick jag order av chefen, blir under mars förflyttad till Stockholm för att leda ett projekt. Nu blir det hotell död igen. Trösten är att man får traktamente iallafall. Jaja det är bara att bita ihop. Förhoppningsvis blir det inte hela mars.
-Apropå värvingar läs vad VIBF syrelse skriver: http://www.innebandy.se/Global/SDF/Vasterbotten/Styrelse/Silly%20Season%20-%20LG.htm
Harry Mukka som är förbundsanställd och Iksu ungs starke man har nog bommat detta.
Tycker det är bra att förbundet tar ställning. Men frågan är om någon bryr sig.

Inga kommentarer: