fredag 11 januari 2008

Nu startar det om igen.

Bilden från Thorengruppens hemsida.
Imorgon lördag så drar innebandyn igång igen. Full omgång i div 3 herrar och herr 4an. På söndagen är det damernas tur att checka formen efter jul. En spännande match spelas redan ikväll och det är 6 poängsmatchen mellan Ersboda och Vännär i div 1 norra.
Jag tror på Ersboda, Jocke Sjöström har säkert fått fart på tjejerna.
Div 3 herrar som nog är den serie som jag vet och kan mest om spelar i morgon. Omgången är intressant. Det har ju hänt en del efter julen.
Obbola-Sävar möts i Obbola och båda lagen har tappat sina normalt bästa spelare. Vilken förlust är svårast???
Jag tror definitivt att Zacke saknas mest i Obbola. Blomman kommer säkert att saknas också men Zacke är en mycket mer dominant spelare. Samtidigt så brukar kollektivet lyftas av att tappa en tongivande spelare. Mitt tips är att Obbola vinner med 5-3. Varför?? Tror att det är lite turbulens i Sävar just nu. Men vi får se....
UIK åker till Övik och tar med sig 3 säkra poäng hem. Det finns tillräckligt mycket moral och kämpaanda att det räcker till att hålla sig strax under topplagen säsongen ut.
Sandåkern gör också en lyckad resa fast till Skellefteå och möter Gamla Stan. Inte för att Blomman kommer att lyfta laget speciellt mycket men Gamla Stan vinner man över.
Vinner man inte så kanske hjärnspökena börjar härja igen och då kanske man tappar allt så här i slutet på säsongen. Men jag tror inte det. 1a eller 2a platsen är gjuten.
Thoren spelar mot Ersboda, och Thoren vinner även om det blir knappt. Ersboda tror jag kan passa Thoren illa. Ersboda kommer säkert att göra några bra matcher här efter jul men ambitionen och viljan finns inte för att utmana toppen.
SPIF-Täfteå, jag tror att SPIF vinner. Täfteå är inte bra även om man sprattlat till några gånger islutet men SPIF är svårspelat.
Clemensnäs möter Vindeln hemma och då är Clemens ett betydligt bättre lag än då man tvingas åka till Umeå. Clemensnäs vinner och tar 3 enormt viktiga poäng.

RIG har alltså bestämt sig enligt "skvallret" att låta damlaget kvala och föröka sig på att gå upp i elit. Styrelsen har tydligen tagit beslut om det. Men som oinvigd undrar man hur dom har råd med det??? Är det Dragonskolan som slantar upp? Eller är det förbundet?
Tror knappast att spelarna själva mäktar med att jobba in tillräckligt med pengar för att finansera en elitsatsning. Det måste ju röra sig om enormt mycket pengar jämfört med spel i div 1. Hur fixar man organsiationen som behövs för elitspel. De flest spelarna kommer från utifrån och har knappast kontakter i Umeå. Spelarrekrytering då?? Vad gör man om man inte får tillräckligt bra ansökningar till Rig nästa år. Då går man förmodligen ut och värvar från klubbarna i Umeå. Vilket gör att Umeå klubbarna blir ännu mer dränerade på talanger.
Sedan måste det vara svårt att ha ett elitlag där det inte finns något stöd i staden. Menar, vem bryr sig om RIG??? Jo möjligen föräldrarna och andra anhöriga men dom finns inte i Umeå.
Undrar förresten om vad Dalen och Iksu tycker om detta??
RIG är min favorit till serieseger i div 1 med Umeå City som en väldigt allvarlig opponent.
Så vi får väl se vad som händer.
Har fått en hel del mail om tips på vad jag ska skriva om, flera om att jag borde bevaka fler serier. Men det hinner jag inte, div 3 herrar är mitt huvudintresse så det är där jag lägger krutet. Övriga serier hinner jag tyvärr inte ha så bra koll på. Men är det någon som vill publicera något om någon annan serie så lägger jag gärna ut det på bloggen.
Har fått ett rätt intressant mail om en konspirations teori. Att Umeå innebandyn leds av två klaner. Ska kolla upp det och fundera om jag vågar publicera det. Hot stuff onekligen.


Inga kommentarer: