söndag 6 januari 2008

Sportabstinensen är stillad

Efter att ha firat jul och nyårshelgerna med att träffa släkt och vänner så har man nu under helgen verkligen fått sitt behov av sport tillgodosett. Lördagen ägnades åt innebandy från morgon till kväll/natt. För att sedan slå på dvdn för att se junior VM finalen i ishockey.
Vilken fantastisk match och vilken fantastisk insats små kronorna gjorde. Enormt trevlig match att se. Tyvärr så blev syndabocken målvakten Enroth. Flera väldigt snygga räddningar men målen var inte riktigt otagbara. Hade han varit 100 % så då hade guldet varit svenskt.
Ställde väckaren på 11.30 gjorde iordning fika och satt mig för att se skidor. Vilket jag aldrig varit speciellt intresserad av förut. Men nu blev jag det. Charlotte Kalla!! vilken uppvisning, bland det mäktigaste jag sett på länge!! Hon tjänade visst 880 000 kr på det. Vilket hon verkligen är förtjänt av, tänk vilken liten insats en golfspelare behöver göra för den summan!!
Motionspromenad med tävlingsinslag som man kan jämföra med promenadbingo i ansträngningsgrad. Men stora pengar ger det.

13 dagscupen gav väl inte så många vällustkänslor direkt. Koncentrerade mig mest på senior innebandyn och där märktes det att det var träningsmatcher och ingen riktig taggning. Måste också säga att domarna inte heller hade kommit igång. Rätt många konstiga domslut måste jag säga.
Ersboda vann finalen mot Thorengruppen. Helt planenligt. Men jag måste säga att Thorengruppen imponerar, vann mot Ersboda i gruppspelet. Imponerar mer än vad Sandåkern gör helt klart. Thoren är helt klart moget för div 2. Bra spel, väldigt konsekvent och målmedvetet. Sandåkern däremot, har många bra spelare men lite mer individuellt spel. Vilket ibland blir alldeles för tillkrånglat. Dessutom verkar inställningen vara lite sådär bland en del av spelarna. Man kanske anser sig vara större stjärnor än vad man är.
Umeå City vann damcupen också det helt planenligt. Klart bästa laget, också här väldigt målmedvetet och välorganiserat. Ersboda (med Jocke Sjöström som coach... vad var det jag sa?) behövde nog framgångarna i cupen. Mot Sävar i semi syntes det att laget verkligen ville vinna. Mer än vad Sävar gjorde helt klart. Trots det hade det inte varit orättvist med Sävar som vinnare.
Söder blev 4e lag i damcupen och var en väldig besvikelse. Kan inte tänka mig att man tar steget upp i 1an med detta lag... Men allt kan hända. Blir man 2a och lottas mot ett Norrbottens lag då är det enkelt med kvalvinst.

Helgens stora nyhet var Niklas Blomman Blombergs övergång till Sandåkern. Hade helt bommat detta och läste om det först i natt efter att ha hört ryktet på läktaren.
Mycket märkligt. Sävar släpper sin bästa spelare trots att man är i ett väldigt prekärt läge i serien. Men Niklas har tydligen varit missnöjd. Tycker att det är fult av Sandåkern att värva spelare under säsong. Niklas har tränat med Dalen under säsongen och har säkert blivit påverkad av Urban och andra runt Dalen/SSK.
Svagt tycker jag av Niklas att svika sitt lag när laget som bäst behöver honom. Har han inte varit kapten?? Sävar riskerar att åka ner i 4an och då väljer Niklas att helt egoistiskt byta lag. Finns det något annat bakom det hela??? Niklas har Sävar som moderförening och borde definitivt knytit näven i byxfickan och hjälpt föreningen de 2 sista månaderna. Nu väljer han att byta stjärnstatus i Sävar där det finns ett engagemang för laget från byborna till anonymiteten i Sandåkern. Där knappt någon utanför laget bryr sig. Ursäkta Niklas jag förstår inte ditt handlande. Byt lag efter säsongen istället.
Kan erkänna att jag har väntat på att näste man i snaran skulle bli Janne Holmberg men han verkar vara kvar. Det kan väl inte vara så att Sävar valde att skicka iväg Blomman och behålla Janne?? Knappast troligt, det är alltid lättare att sparka tränarn.

Har förutom att se innebandy även pratat med många på läktaren och har fått många uppslag till blogg inlägg. Måste fundera vad jag ska välja. Finns faktiskt en hel del smaskigt att berätta.

7 matcher för Wesling för armbågs tackligen, rätt eller fel. Efter att ha sett det på tvn så måste jag säga att det såg inte snyggt ut. Även om det inte var medvetet så är man ändå ansvarig för vad man gör på planen. Vårdslös satsning var det under alla förutsättningar. Om det sedan är värt 7 matcher det är svårt att avgöra men förbundet måste väl ha något att jämföra med.

Maila gärna uppslag och kommentarer. klykskott@gmail.com

1 kommentar:

Ekka sa...

Du har fel på blommans moderklubben för det är Robertsfors. Blomman han har varit trogen Sävar spelare sen dom startade upp igen och jag tycker han gör det som känner han bäst.